«بسیج لشگر مخلص خداست»

بسیج یعنی تداوم انقلاب، استمرار انقلابی گری

«بسیج لشگر مخلص خداست»

بسیج یعنی تداوم انقلاب، استمرار انقلابی گری

«دانشجویان بسیجی دانشگاه پیام نور آبادان»

سابقه حضور روسای‌جمهور در دانشگاه‌ها

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۰ ب.ظ


روز دانشجو فرصتی برای روسای‌جمهور است تا به مطالبات جنبش دانشجویی گوش دهند، این نوشته در صدد است تا به بررسی حضور روسای‌جمهور در دانشگاهها بپردازد.

سابقه حضور روسای جمهور کشورمان در روز دانشجو در دانشگاه ها هر ساله با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و بزرگداشت مراسم روز دانشجو از سوی مسئولان نظام امری است که پس از پایان جنگ تحمیلی به صورت جدی پیگیری شد.

 

نتیجه  این پیگیری ها حضور هر ساله ی روسای جمهور در دانشگاه ها و برگزاری مراسم این روز هم پای دانشجویان بود، مراسمی که گاه با انتقادات تند و بی سابقه همراه بوده است، نا گفته نماند حضور جدی این مسوولان رده بالا در دانشگاه‌ها پس از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری عملی شد،که البته باز هم در طول این سالها شاهد برخی غفلت ها در این امر باشیم.


انتقادهای نکته‌سنجانه و بعضا بیرحمانه به بخشی از سیاستِ سیاستمردان،از مهمترین قسمت های مراسم روز دانشجو بوده است، انتقاداتی که برخی تاب شنیدن آن‌هارا نداشته و ازکوره در می‌رفتند،برخی هم از انها در راستای پیشبرد اهداف خود بهره می گرفتند.


رهبر عظیم‌الشان انقلاب در این رابطه نیز پندی پدرانه خطاب به مسوولان مطرح می‌کنند، در دیدار با جمعی از دانشجویان در تاریخ 16مرداد 91فرمودند: «من عقیده ام این است که سران سه قوه،مسئولین میانی،رئیس صدا وسیما،مسئولین سپاه ونیروهای مسلح؛ اینها جلسه بگذارند و حرفهای گفتنی دانشجوها را بشنوند».


پس از به ثمررسیدن خون شهدای آزادی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روز دانشجو عنوانی رسمی بود که در تقویم ها اضافه شد و دولت هر ساله برای بزرگداشت این روز عزیز، تنها به دادن پیام اکتفا می‌کرد. علت این امر را می‌توان درگیری دولت با شرایط جنگ تحمیلی و کمبود وقت برای رسیدگی به چنین اموری قلمداد کرد.


بعد از پایان جنگ هم باز شاهد ایجاد برنامه‌ای از سوی دولت درباره این روز نبودیم، تا اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی در شانزده آذر 1373 با حضور در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی به سخنرانی در مورد این روز پرداخت.


با روی کار آمدن دولت اصلاحات، اولین حضور خاتمی در دانشگاه در تاریخ 16 آذر 1377 در دانشگاه شریف بود. حضوری که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاهیان (دفتر تحکیم وحدت) صورت گرفت، چراکه این تشکل نقش عمده و تاثیرگذاری برای پیروزی خاتمی در انتخابات ایفا کرد.

 

حضور بعدی وی در دانشگاه به مناسبت 16 اذر با و قایع کوی دانشگاه و اغتشاشات 18 تیر گره خورد و این در حالی بود که گروه‌های حمایتی دولت به گروه‌های مستقل دانشجویی بدل شده و در کنار جریان راست به منتقدین دولت خاتمی تبدیل شدند اما خاتمی در 16 آذر 78 میهمان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس شد.

 

16 آذر 79 سید محمد خاتمی دانشگاه علم و صنعت را برای برگزاری مراسم روز دانشجو برگزید و سال بعد در دانشگاه تهران حضور یافت. نکته قابل‌تامل در تمام این دیدارها تشدید هر ساله پرسشگری دانشجویان و انتقادهای تندتری نسبت به دولت بود، همه  این دعوت‌ها به جای اینکه بر قدرت خاتمی بیفزاید، عامل زوال دولت اصلاحات شد که این امر در دیدارهای دانشگاهی خاتمی پس از 16 آذر 80 مشهود است.


آخرین حضور خاتمی در دانشگاه مربوط به شانزده آذر 83 است. شانزده آذری که در آن خاتمی دهان به تهدید دانشجویان گشود و بیم آن داد که «می‌دهم از دانشگاه بیرونتان کنند..»


آخرین جمله خاتمی در آخرین حضور دانشگاهی‌اش در دولت خود، این بود که «بعد از ما کسانی خواهند آمد و شما خواهید دید که چگونه با شما رفتار خواهد شد.»
 

پس از این سخنان بود که وی تصمیم گرفت سالهای بعد به ارسال پیامی صوتی برای هوادارانش اکتفا کند.


بعد از سید محمد خاتمی دیگر نوبت احمدی‌نژاد بود که کرسی ریاست جمهوری را به دست بگیرد. مخالفت گروه‌های معاند احمدی‌نژاد در دولت وی شدیدتر از دوران اصلاحات بود، به طوری که در 16 آذر 85 که نخستین حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو بود، مخالفان دولت تاب نیاوردند و تصویرش را مقابل چشمان وی به آتش کشیدند.

 

تلاش برای برهم زدن سخنرانی احمدی‌نژاد بسیار گسترده و برنامه ریزی شده بود اما احمدی‌نژاد توانست اوضاع را به نفع خود آرام کند، هر چند که در سال های بعد نیز وی در دانشگاه تهران و علم وصنعت حضور پیدا کرد اما شاید آخرین حضور جنجالی احمدی نژاد در روز دانشجو مربوط به دانشگاه امیر کبیر بود.
 

روحانی رئیس دولت تدبیر و امید نیز که هنوز در ابتدای راه است، در حالی به دانشگاه شهید بهشتی رفت که وعده انتخاباتی صد روزه‌اش به پایان رسیده بود و شاید به همین خاطر بود که وی اجازه صحبت به نمایندگان تشکل های دانشجویی را نداد.

 

روحانی مشغله کاری خود را بهانه ای قرار داد تا صحبت های تشکل های دانشجویی را از زبان خود آن ها نشنود که این اقدام رئیس جمهور با اعتراض این تشکل های دانشجویی رو به رو شد البته در جلسه دیدار رئیس جمهور با دانشجویان تعدادی سوال گزینش شده توسط مجری برنامه از رئیس جمهور پرسیده شد که این اقدام با شعار «سوال انتخابی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» دانشجویان مواجه شد.


به هر حال حسن روحانی در اولین حضورش در مراسم روز دانشجو شاهد تقابل دو جبهه ی مخالف در روبروی هم بود. حال باید منتظر ماند و دید که وی مراسم روز دانشجوی سالهای آتی را چگونه به سرانجام خواهد رساند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۰
بسیج دانشجویی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">